Сподіваюсь, що вже багато хто зміг оцінити нові бланки подяк, грамот, нагородних сертифікатів, які віднедавна вручають військовослужбовцям, посадовим особам та волонтерам від імені Головнокомандувача Збройних Сил України генерала Валерія Залужного.
Крім цього, змінився вигляд сторінок бойових бригад, оперативних командувань, видів та сил ЗСУ в соціальних мережах. Ба, навіть титри і заставки відео про фронтові події набули унікального і гармонійного візуального вигляду. Усе це називається зміна і осучаснення графічного стилю Збройних Сил України. Відповідний документ, який регламентує перехід ЗСУ до цих стандартів, у лютому своїм наказом затвердив Головнокомандувач ЗС України.
Але мало хто знає, що автором концепції та, як кажуть, локомотивом цих змін став… звичайний солдат. Цікаво, чи не так?!
АрміяInform отримала ексклюзивну нагоду поспілкуватися із цим військовослужбовцем. Отже, знайомтесь: солдат окремої бригади Сил ТрО ЗСУ Тарас Іщик.
— Для початку буде правильно, якщо трішки розкажете про себе, чим займалися до того, як стати воїном?
— Я з військової родини. Батько — офіцер ЗСУ. Нині вже у відставці. Його рідний брат, полковник, також проходив службу. Отже, як нині пишуть, з малих літ бачив ту кухню зсередини. Виховували мене в патріотичному дусі. Я — пластун, багаторічний учасник українського скаутингу. А якщо конкретніше — належу до одного з найстаріших куренів «Лісові чорти». Якщо ж говорити про роботу, то до широкомасштабного вторгнення рф займався декількома напрямками: був артдиректором одного з найбільших в Україні видавництв, маркетологом, відповідав за комунікацію з партнерами в Україні та за кордоном.
— А як ви потрапили до лав бригади ТрО?
— Моє безпосереднє знайомство з армією відбулося в перші тижні військового вторгнення рф. Погодьтесь, сидіти вдома і робити вигляд, що тебе це не стосується, в такій ситуації неможливо. Отже, я вступив до лав бригади тероборони, що формувалася на Львівщині. І фактично з перших днів служби мені було доручено формувати процес комунікації цього підрозділу із суспільством та засобами масової інформації. Скажу відверто, що це був неоціненний досвід. Маючи певні довоєнні напрацювання, вдалося в короткий термін розкрутити не лише бригадну сторінку в соцмережі Facebook , але й зробити її впізнаваною і сформувати імідж усього колективу. Згодом, коли підрозділи бригади висунулись на фронт для участі в боях з окупантами, працював як пресофіцер. Супроводжував знімальні групи багатьох світових медіа, розповідав про наш спротив світу. Це була цікава і корисна робота!
— А як виникла ідея працювати над осучасненням графічного стилю Збройних Сил України?
— Тезу про те, що це війна не лише у форматі «зброя на зброю і військова сила на військову силу» озвучена не вчора. Війна, яку Україна веде з російськими окупантами, не лише за визволення територій. Це війна й інформаційна. Як пресофіцер бригади я не раз у цьому впевнився. Інформація, комунікаційні процеси допомагають збройній боротьбі. І тому, спілкуючись з людьми, які до подій лютого 2022 року вже займались зміною та осучасненням айдентики українського війська, я неодноразово стверджував, що потрібно звертати увагу і на графічний стиль, і на такі деталі комунікаційного процесу, як зовнішнє оформлення, брендування тощо.
Зрештою, мені відповіли: маєш ідеї і знання — берися за цю ділянку роботи, компетентних посадових осіб в ЗСУ зацікавили твої думки та ідеї, працюй! Скажу відверто, було трохи ніяково, адже те, що мені належало розпочати і втілити в життя, мало б стати невід’ємною частиною комунікаційної стратегії ЗСУ в майбутньому. Судіть самі: що ми мали станом на 2022 рік з нового? Осучаснені європеїзовані військові однострої — це перше. Друге — змінені розпізнавальні знаки для родів та видів ЗСУ, процес зміни символіки нарукавних знаків органів військового управління та бойових підрозділів. Усе це в межах формування нової сучасної айдентики війська.
Чого не мали, але воно було на часі? Не впорядкованим залишалось усе, що стосувалось написання літер, зовнішньої реклами, соцмереж та ЗМІ. Усі ресурси, які так чи інакше були задіяні в процесах комунікації українського війська і видавали інформаційний продукт та візуалізовували діяльність армії, діяли в межах, так би мовити, власного смаку. До прикладу, у підрозділі, де за комунікацію відповідає людина із сучасним баченням, знанням основ маркетингу та інформаційного менеджменту, сторінка у фейсбуці мала вигляд трішки кращий за інші.
Яку сторінку читатимуть люди, зокрема журналісти для написання матеріалів? Звісно ту, де вона подана сучасно та з родзинкою! Але… воюють всі підрозділи однаково звитяжно. І воїни варті того, аби розповіді про них були подані якісно і красиво! Саме тому питання графічного стилю ЗСУ здобуло актуальність в період війни, і на часі була реалізація саме зараз.
— Для створення такої фундаментальної праці потрібно мати однодумців, джерела натхнення й історичні приклади. Як це реалізовувалося у форматі створення унікального графічного стилю ЗСУ?
— Звісно, приказка про те, що один у полі — не воїн, працювала і тут. Як підтримку, консультантів, співавторів можна назвати з десяток гідних фахівців. Серед них і Олекса Руденко — відомий художник, Віталій Гайдукевич, який продовжує працювати над візуальною стилістикою одностроїв, патчів, знамен українського війська, Дмитро Растворцев і Марчела Можина — автори шрифтів, створених спеціально для використання у графічній продукції та засобах зовнішньої ідентифікації й позначення ЗСУ. До слова, Дмитро Растворцев здобув відомість як автор шрифтів, що використовуються в цифровому додатку «Дія».
Джерел натхнення, власне, також не бракувало. Як і прикладів дієвого брендингу армії. Для цього ми аналізували те, як до цього підходять у Збройних силах США, в арміях інших країн-членів Альянсу. Брали те, що може допомогти нам вивести українське військо в один ряд з арміями розвинених країн, передати унікальність і водночас стати рівним серед рівних. Крім того, в брендбуку ЗСУ ми активно використовували елементи, які мають історичне підґрунтя. Для прикладу — створений шрифт «Воля». Автори надихалися роботами повстанського художника-графіка, воїна УПА Ніла Хасевича. Нині цей шрифт — елемент усіх нагородних документів нового зразка.
Крім того, у перспективі розглядається його використання для оновлення бойових знамен підрозділів. Бо ті, що є зараз, де фраза «За Україну, За її волю» написана російським шрифтом «Izytsa» — якось не пасує для армії, яка знищує російських окупантів. Ще один важливий нюанс — ключовий графічний об’єкт брендбуку — це тризуб, який використовували воїни українського війська періоду національно-визвольних змагань. Тризуб, як образ і символ, що асоціюється з Україною, добре впізнаваний в усьому світі. І тому графічні компоненти з використанням колористики, притаманної кожному роду, виду, силам ЗСУ та тризуба є консолідуючим чинником. Він робить систему брендингу монолітною, впізнаваною, затребуваною.
І ще про шрифти: спеціально для графічного стилю українського війська створений шрифт UAF Sans. Він використовується як для оформлення, так і передбачений для використання для виготовлення патчів та нашивок для одностроїв, для нанесення трафаретних написів на техніку. Над цим ми зараз працюємо.
— Будь-які зміни мають реакцію суспільства, користувачів. Як відреагували люди на місцях після запровадження у дію наказу про новий графічний стиль?
— Ви знаєте, негативних реакцій і не спостерігалось. Навпаки, пресофіцери бригад, оперативних командувань, офіцери з МПЗ регулярно телефонують, отримують консультації про те, що і як робити. Ба більше, передбачаючи, що не всі однаково добре володіють візуальними та графічними редакторами, я завчасно записав серію відеоуроків, як використовувати той чи інший елемент. Створив базу шаблонів відповідно до родів, видів та сил ЗСУ. І зараз користувачеві-виконавцю фактично особливо нічого робити не потрібно. Встановив на комп’ютері програму, завантажив бібліотеку шрифтів. Відкрив потрібний шаблон. Стер текст чи назву підрозділу, які там вписані для прикладу, і ввів ті, які потрібно. Це щодо грамот і подяк. Якщо ж говоримо про візуальне оформлення сторінок у соцмережах — так само, розписано і розмір світлин у пікселях, і місце розташування їх на сторінці, так, щоб це однаково мало красивий вигляд під час перегляду і на комп’ютері, і на смартфоні. Так само і з інфографікою, яку роблять служби зв’язків з громадськістю ЗСУ. Та й я сам доступний у форматі 24/7 — можу сісти і допомогти кожному користувачеві брендбуку, який має таку потребу.
— У вашому фейсбуці був цікавий допис про те, що представники армії окупанта намагаються мавпувати графічний стиль ЗСУ для створення своїх фейкових повідомлень. Чи було таке?!
— Так, було. Ворога недооцінювати не можна. Він також намагається вчитися. І підлаштовувати свої засоби ІПСО під зміни, які відбуваються у нас. Але… не вийде в них нічого. У процесі створення брендбуку ми приділили багато часу питанням захисту продукту. Зокрема, шрифтів. Та й розповсюдження бібліотек і шаблонів відбувається виключно за принципом: «з рук у руки». Тобто тільки тим особам, які будуть це використовувати для роботи. Для широкого загалу це поки що недоступно.
— Те, що ворог вже намагається відреагувати на зміну графічного стилю, зрозуміло. А що кажуть наші іноземні партнери про вашу роботу?
— Буде звучати нескромно. Але іноземні партнери, які мали можливість з нею ознайомитись на стадіях розробки і впровадження, казали «amazing»! Додам, що грамотами та подяками нового зразка Головнокомандувач ЗСУ вже нагороджує високопосадовців інших країн. І це дійсно конкурентно, сучасно, унікально. Це я вам не як автор концепції кажу. А як солдат, який уболіває за наше військо. Ми вже, так би мовити, у цих питаннях вийшли у вищу лігу!
— Як представник військових засобів масової інформації хочу запитати, чи стосуватимуться зміни дизайну, графічного стилю і нас?
— Наш авторський колектив готовий співпрацювати з усіма представниками сил оборони держави, зокрема й військовими ЗМІ, які, на мій погляд, виконують надважливу функцію в системі захисту України. Є окремі підрозділи та служби, які замикаються безпосередньо не на Головнокомандувача ЗСУ, а підпорядковуються Міністру оборони України. До прикладу — Військова служба правопорядку та Державна спеціальна служба транспорту. Ці структури вже почали використовувати окремі елементи оновленого графічного стилю ЗСУ, і ми працюємо над тим, аби вони також отримали своє місце в брендбуку ЗСУ.
Щиро дякуємо за цікаву розмову та розлогі відповіді!
Фото з архіву Тараса Іщика
Колажі автора